luni, 21 februarie 2011

Earthlings (2005)

“EARTHLINGS este un documentar despre gradul absolut de dependenţă al umanitatii faţă de animale, dar de asemenea, ilustrează lipsa noastra completa de respect pentru acesti aşa-numiti “furnizori neumani”. EARTHLINGS foloseste camere ascunse şi inregistrari nemaiintalnite pentru a cronica practici de zi cu zi a unora dintre cele mai mari industrii din lume, care se bazează în întregime pe animale pentru profit .”
Comentariu preluat de pe http://www.lukasig.com/



Pamantean =  fiinta care locuieste pe pamant.

“Din moment ce toti traim pe pamant, suntem considerati cu totii pamanteni. Nu exista diferentieri pe baza sexului, a rasei sau a speciei in termenul de pamantean. El ne inglobeaza pe fiecare dintre noi: cei cu sange cald sau rece, mamifere, vertebrate sau nevertebrate, pasari, reptile, amfibieni, pesti, si oameni in aceeasi masura. In concluzie, oamenii, nefiind singura specie de pe planeta, impart aceasta lume cu milioane de alte fiinte vii, deoarece cu totii evoluam aici impreuna.
Totusi, oamenii sunt cei care tind sa domine Pamantul, deseori tratand celelalte fiinte pamantene ca pe niste obiecte. Aceasta este definitia specisismului.
Prin analogie cu sexismul si rasismul, termenul "specisism" reprezinta un prejudiciu sau o prejudecata, adus in favoarea intereselor membrilor speciei tale si in defavoarea celor care apartin unor specii diferite. Daca o fiinta sufera nu poate exista nici o justificare morala pentru refuzul de a lua in considerare aceasta suferinta. Principiul egalitatii cere ca suferinta unei finite sa conteze in aceeasi masura ca si suferinta oricarei alte fiinte, indiferent de specie.
Rasistii violeaza principiul egalitatii deoarece pun pe primul plan interesele membrilor propriei rase atunci cand apare un conflict intre interese lor si interesele celor apartinand unei rase diferite.
Sexistii violeaza principiul egalitatii prin favorizarea intereselor celor de acelasi sex cu ei.
In mod similar, specisistii permit ca interesele celor din cadrul speciei lor sa primeze in fata intereselor mai importante ale membrilor din specii diferite. In fiecare caz, este vorba despre acelasi lucru. Desi toti membrii familiei umane recunosc necesitatea morala a respectului (fiecare om reprezinta o persoana, nu un lucru), tratamentul nerespectuos apare atunci cand cei care sunt mai puternici ii trateaza pe cei mai putin puternici decat ei ca pe niste obiecte.
Violatorul face acelasi lucru victimei sale. Pedofilul copiilor pe care ii agreseaza. Stapanul  scalvului.
In toate aceste cazuri , oamenii care detin puterea ii exploateaza pe cei carora le lipseste. Este oare adevarat acest lucru si din persepectiva comportamentului oamenilor fata de celelalte animale?
Fara indoiala exista diferente, pentru ca oamenii si animalele nu sunt asemanatori din toate punctele de vedere. Dar intrebarea mai are si un alt inteles. Indiscutabil, aceste animale nu au toate dorintele pe care le au oamenii; indiscutabil, ele nu inteleg toate lucrurile pe care le intelegem noi. Totusi, atat ele cat si noi avem cateva dorinte commune si intelegem cateva lucruri in comun. Dorinta de a bea si de a manca, de a gasi adapost si companie, de a avea libertate de miscare si de a evita durerea. Aceste dorinte sunt simtite atat de oameni cat si de animale. Cat despre intelegere: la fel ca si oamenii, multe dintre animale inteleg lumea in care traiesc si se misca. Altfel, nu ar putea supravietui.
Deci, in ciuda diferentelor, exista asemanari. La fel ca si noi, aceste animale poarta in ele misterul si minunea constiintei de sine. La fel ca noi, ele nu doar se afla pe aceasta lume ci sunt constiente de ea. La fel ca noi si ele sunt centrii psihologici ai unei lumi care este in mod unic a lor. Din aceste puncte de vedere esentiale oamenii sunt "la egalitate", ca sa spunem asa, cu porcii si vacile, cu gainile si curcanii.
La ce trebuie sa se astepte aceste animale din partea noastra, cum ar trebui sa le tratam din punct de vedere moral, sunt intrebari ale caror raspunsuri incep cu recunoasterea inrudirii noastre psihologice cu ele. Asadar urmatorul film demonstreaza in 5 moduri felul in care au ajuns animalele sa serveasca omenirea...ca nu cumva sa uitam.

Castigatorul premiului Oscar, Isaac Bashevis Singer, a scris in bestsellerul sau "Dusmanii, o poveste de dragoste" urmatorul lucru: De fiecare data cand Herman asista la macelarirea animalelor si pestilor, avea mereu acelasi gand " in comportamentul lor fata de vietati, toti oamenii sunt nazisti. Automultumirea cu care omul isi permite sa faca cu celelalte specii ceea ce doreste exemplifica cele mai extreme teorii naziste, principiul ca puterea are drepate."
Comparatia cu holocaustul este intentionata si evidenta: un grup de fiinte vii se chinuie in mainile altora. Desi unii vor argumenta faptul ca suferinta animalelor nu se poate compara cu aceea a fostilor evrei sau sclavi, este, de fapt, o paralela. Si pentru prizonierii si victimele acestei crime in masa, holocaustul lor este departe de a se fi incheiat.
In cartea sa " Casa cea mai indepartata" scriitorul Henry Beston a spus: ”Avem nevoie de o alta conceptie mai inteleapta si poate mai mistica cu privire la animale.”
Indepartat de universul naturii, si traind dupa artificii complicate, omul civilizat observa creaturile prin lupa stiintei si din aceasta cauza vede o pana marita dar imaginea de ansamblu distorsionata. Ne consideram superiori din cauza ca nu sunt complete, din cauza soartei lor tragice de a avea o infatisare inferioara noua. Si in aceasta privinta facem o greseala, si  inca o greaseala mare. Pentru ca animalele nu trebuie judecate de catre om. Apartinand unei lumi mai vechi  si mai complete decat a noastra ele si misca si traiesc, fiind inzestrate cu simturi pe care noi le-am pierdut sau nu le-am avut niciodata, traind dupa voci pe care noi nu le vom auzi niciodata.

Nu sunt frati; nu sunt inferioare; sunt alte natiuni, prinse impreuna cu noi in plasa vietii si a timpului, prizonieri ca si noi ai splendorii si muncii pamantului." – dupa transcriptul filmului. 

Un comentariu: